Skip to main content

Multifunctioneel Centrum

Visie

Samen Uniek Groeien

Bij de omgang met en begeleiding van jongeren staat een oplossingsgerichte, positieve en respectvolle benadering centraal, aangepast aan als ieders persoonlijkheid. We zijn in de eerste plaats een thuisvervangend en thuisondersteunend MFC, waar welzijn erg belangrijk is. Participatie en inspraak van onze cliënten is essentieel zodat begeleiders weten wat de jongeren belangrijk vinden en wat hun gelukkig maakt. Het MFC respecteert de eigenheid van elke cliënt. Elke cliënt mag dus zijn mening zeggen en benoemen wat hij denkt en hiermee wordt dan ook rekening gehouden.

Op het MFC zorgen de opvoeders ervoor dat de structuur voor de cliënten behouden blijft. Dit is heel belangrijk aangezien de cliënten op het MFC door hun problematiek zeer veel nood hebben aan structuur en hierdoor een veilig gevoel hebben. Dit zorgt dan weer voor een beter welbevinden. Wij gebruiken visuele ondersteuning, duidelijke regels en afspraken, zodat de cliënten altijd weten wat wel en niet kan.

Binnen MFC Groeicampus richten wij ons voornamelijk op kinderen en jongeren met een gedragsproblematiek, zowel internaliserend als externaliserend, mogelijk in combinatie met een autismespectrumstoornis. Daarom willen wij inzetten op een veilig kader, met een uitgebouwd agressiebeleid, maar vooral gericht op preventie van agressie door het welzijn van onze cliënten te waarborgen. Met onze contextbegeleiding richten we ons op een doorleefde samenwerking met ouders en netwerk rond onze cliënten.

Missie

POWER

P = Positief

Wij creëren een stimulerende, geborgen en veilige omgeving, waarbij het hoofddoel het optimaliseren is van het welbevinden van iedere cliënt. Wij communiceren op een positieve manier met ouders en partners en zien de positieve intenties van ouders. Als team staan wij model voor positief gedrag.

O = Oplossingsgericht

Wij zoeken samen met alle partners naar oplossingen op maat voor de problemen die zich voordoen. Wij zetten in op een preventieve aanpak van gedragsmoeilijkheden, door de omgeving aan te passen en de vaardigheden van onze cliënten te stimuleren. De aanpak wordt afgestemd op de zorgvraag, de mogelijkheden en vaardigheden van ieder kind.

W = Wij-gevoel

Het MFC is een partner in de opvoeding. Wij werken als één team samen met ouders, de school en andere partners. We hebben een pedagogische functie en bieden ook studiebegeleiding. Op het MFC leren de cliënten samenleven. We zetten in op de mens als gemeenschapswezen, zij moeten leren hun aandacht delen met anderen en ontwikkelen zo hun sociale vaardigheden.

E = Eigenheid en diversiteit

Het MFC zet in op de mens als individu. Wij hebben respect voor ieders eigenheid en individualiteit, en de privacy van ieder kind. Iedereen is anders en iedereen mag ook zichzelf zijn. Daarnaast werken we ook aan de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van onze cliënten, in samenwerking met ouders en partners. Zo kan elke cliënt groeien en komen tot een totale persoonlijke ontwikkeling.

R = Respect

Wij tonen respect voor al onze cliënten, ouders, scholen en externe partners. Anderzijds verwachten we ook wederzijds respect van hen. Wij leren aan onze cliënten respect voor zichzelf, voor anderen, voor materialen en voor de omgeving. We hebben aandacht voor integriteit, relaties en seksualiteit, en hebben hierrond een beleid uitgewerkt.

Contextbegeleiding

Binnen MFC Groeicampus bestaat de dienst contextbegeleiding uit een maatschappelijk werker, die verantwoordelijke is, en twee contextbegeleiders. De contextbegeleiders zijn de link tussen de leefgroep en de thuissituatie van onze cliënten. Wij streven naar een doorleefde samenwerking met ouders en netwerk rond onze cliënten. Wij betrekken de gezins- en de familiecontext bij elke belangrijke beslissing rond hun kind. Wij geven hen individuele en collectieve inspraak in onze werking. Zo is er een collectief overlegorgaan met vertegenwoordigers van onze cliënten en hun ouders. Ouders worden betrokken bij de beeldvorming en het handelingsplan van hun kind. Wij gaan ervan uit dat ouders de expert zijn die hun kind het beste kennen. Vanuit het contextuele denken geloven wij dat het kind of de jongere steeds verbonden is met de mensen die rond hem staan en geworteld blijft in zijn gezin van herkomst. Contextbegeleiding kan mobiel (in de thuissituatie) of ambulant (gesprek in onze voorziening).

Bij het invullen van de IDO is de contextbegeleider van het gezin aanwezig voor een eerste kennismaking met de ouders van de cliënt. Nadien gaat de contextbegeleider binnen de twee weken terug naar het gezin voor een nadere kennismaking. Binnen de drie maanden na de opstart van een cliënt maakt de contextbegeleider samen met de ouders de beeldvorming op van hun kind. Minimum jaarlijks gaat de contextbegeleider aan huis bij elk gezin om een zicht te houden op de thuissituatie van onze cliënten en om de beeldvorming voor het handelingsplan in te vullen. De contextbegeleider is ook aanwezig op het trajectgesprek rond het handelingsplan van de cliënt. Op vraag van ouders kan contextbegeleiding uiteraard ook intensiever. Elke vraag naar contextbegeleiding wordt multidisciplinair bekeken in overleg met de orthopedagoog en de beleidsmedewerker. Wij bepalen individueel per gezin de intensiteit van de contextbegeleiding.

De belangrijkste taak van de contextbegeleider is om gezinnen te ondersteunen in het omgaan met hun kind. De contextbegeleider brengt bruikbare tips en adviezen mee uit de leefgroep naar de thuissituatie, om ouders te ondersteunen en hen te helpen omgaan met hun kind. De contextbegeleider biedt adviezen rond structuur en voorspelbaarheid, rust, maar ook activiteiten en tijdsbesteding in de gezinnen. Wij zijn een thuisvervangend, maar vooral ook een thuisondersteunend MFC. Op termijn streven wij ernaar het verblijf in ons MFC zo kort mogelijk te houden, zodat cliënten de terugkeer naar de thuissituatie kunnen maken mits voldoende en haalbare handvaten voor hen en voor hun ouders.

De contextbegeleider houdt ook praktische vragen vast rond administratie, maar ook rond schoolvrije dagen en vakantieplanning van onze cliënten. Daarnaast ondersteunt de contextbegeleider ook contacten met de jeugdrechtbank, overleg met consulenten of met externe hulpverleners. De zorgregisseur stelt verlofaanvragen op voor de jeugdrechtbank. De contextbegeleider ondersteunt ouders ook in de overgang naar volwassenwerking. Van zodra een cliënt 17 jaar is geworden, gaat contextbegeleiding met ouders in gesprek. Er wordt een groeiplan opgesteld met de noden en wensen van de cliënt, waarin ook de vragen van ouders worden meegenomen. Indien nodig wordt een PVB aangevraagd, waarin het groeiplan kan gebruikt worden als hulpmiddel bij de vraagverheldering. Bij elke tussenstap in de aanvraag kan er altijd een beroep worden gedaan op de expertise van de Groeicampus. Wij kunnen de aanvraag niet doen, maar willen ouders met alle plezier ondersteunen. Tot slot kan de contextbegeleider ook een rol spelen in de aanvraag tot inkomensvervangende tegemoetkoming (IVT). De contextbegeleider kan een verslag schrijven voor de arts of meegaan naar het gesprek met de arts.

De contextbegeleider vertegenwoordigt binnen het MFC steeds de stem van de ouders. De contextbegeleider sluit aan bij het leefgroepoverleg, voor het gedeelte dat handelt over zijn toegewezen gezinnen. Wekelijks is er een overleg tussen de contextbegeleiders en de orthopedagoog voor intervisie, om afspraken te maken over lopende dossiers en om het leefgroepoverleg voor te bereiden. Eén van de contextbegeleiders sluit enkele keren per jaar aan bij de intervisiegroep jongvolwassenen met verschillende andere voorzieningen.

Bij de opstart van een nieuw personeelslid binnen de contextbegeleiding, treedt de verantwoordelijke van de dienst contextbegeleiding op als mentor. De mentor zorgt voor de informatieoverdracht rond de gezinnen en zal de eerste keer meegaan naar elk gezin met het nieuwe personeelslid.

Doelgroep

Wij bieden begeleiding, dagopvang en verblijf voor schoolgaande kinderen en jongeren van 2,5 jaar tot 21 (of ouder, indien nog schoolgaand) jaar en hun gezinnen.

Wij bieden dagopvang voor en na school voor jongens en meisjes. Wij vangen onze cliënten op na school, bieden huiswerkbegeleiding, avondinvulling. Elke cliënt heeft een individuele begeleider die hem persoonlijke aandacht geeft. Ook als cliënten een vrije dag hebben op school of geschorst worden, kunnen ze bij ons opgevangen worden. Daarnaast bieden wij ook schoolvervangende dagopvang voor jongens en meisjes, die tijdelijk niet voltijds naar school kunnen gaan. Tijdens de schoolvervangende dagopvang zoeken wij een evenwicht tussen rustmomenten en individuele activiteiten, op maat van elk kind.

Wij bieden verblijf tijdens de week, van maandagochtend tot vrijdagnamiddag. 41 cliënten kunnen op ons MFC verblijven in individuele kamers of groepskamers. Er zijn vier leefgroepen met telkens hun eigen instroommogelijkheden, hun eigen noden en behoeftes. In de vakanties is verblijf mogelijk, zij het voor een kleine groep van 10 cliënten.

Leefgroep 1: Oase

Jongens en meisjes met een lager SEO, die functioneren in fase 1 of 2. Jongens en meisjes met gedrags- en emotionele problemen, hechtingsproblemen, leermoeilijkheden. Eventueel een diagnose ASS/ADHD.

Jongens en meisjes die nood hebben aan een auti-aanpak en aan rust. Jongens en meisjes die nood hebben aan duidelijkheid en voorspelbaarheid in een zeer duidelijk dagschema.

 

Leefgroep 2: Tandem

Jongens en meisjes met een IQ > 65, gedrags- en emotionele problemen, hechtingsproblemen, leermoeilijkheden. Eventueel een diagnose ASS/ADHD. Jongens en meisjes die nood hebben aan een auti-aanpak. Jongens en meisjes die ofwel jonger zijn (< 9 jaar) ofwel ouder zijn en erg zorgzaam zijn. Oudere jongens en meisjes hebben als kwaliteit het zorgen voor jongere kinderen, maar hebben nood aan een eigen plekje.

 

Leefgroep 3: Route

Jongens van 6 tot 21 jaar met een IQ > 65, gedrags- en emotionele problemen, hechtingsproblemen, leermoeilijkheden. Eventueel een diagnose ASS/ADHD. Jongens die nood hebben aan een auti-aanpak en een individuele kamer.

 

Leefgroep 4: Spoor

Jongens en meisjes van 6 tot 21 jaar met een IQ > 65, gedrags- en emotionele problemen, hechtingsproblemen, leermoeilijkheden. Eventueel een diagnose ASS/ADHD. Jongens en meisjes die nood hebben aan een auti-aanpak en een individuele kamer.

Team

Elke dag staat ons team voor iedere cliënt klaar, met de nodige zorgen, structuur, voorspelbaarheid en begeleiding die de cliënt nodig heeft.

Samenstelling team :

Directie
Vanderhoven Ivo

Beleidsmedewerker
Van Hoof Lien

Teamcoördinatoren
Borgermans Lore

Hoofdopvoeder
Machiels Greet

Orthopedagoog
Schaeken Xandra

Administratieve medewerkers
Jacobs Anniek
Krysztofiak Angela
Ioannidis Valentina

Leefgroepbegeleiders
Geerts Johan
Haenen Gerlinda
Hamid Mohanned
Jegers Marleen
Kerkhofs Valerie
Lambrechts Bjorn
Lieben Ruth
Vaes Anne
Ozcan Hüda
Coninckx Sari
Philtjens Robin
Köksal Sena
Moons Jonas
Valerio Serena

Contextbegeleiders
Daino Ines

Maatschappelijk assistent
Driesen Alissa

Verpleegster
Peeters Maxien

IT verantwoordelijke
Vandenhoudt Jan

Onderhoudspersoneel
Muscas Daniela
Birat Metehan
Meeuwissen Christof

Info voor ouders

Klik HIER om het bestand van collectieve rechten en plichten te downloaden.

Klik HIER om het klachtenformulier te downloaden.

Klik HIER om het Kwaliteitshandboek te downloaden

Buitengewoon Basisonderwijs

Directie: Natacha Peeters
Richter 25, 3600 Genk
directie.basis@groeicampus.be
admin.basis@groeicampus.be
Tel: 089 50 00 50

Buitengewoon Secundair Onderwijs

Directie: Sabine Huybrecht
Richter 27, 3600 Genk
directie.secundair@groeicampus.be
admin.secundair@groeicampus.be
Tel: 089 35 90 25

Multifunctioneel Centrum

Directie: Ivo Vanderhoven
Richter 27, 3600 Genk
directie.internaat@groeicampus.be
admin.internaat@groeicampus.be
Tel: 089 50 00 52